De Fransen lopen al enige jaren voorop in het ontwikkelen van nieuwe en moderne standaarden voor ruimtegebruik en reisgenot. De Renault 10 werd in 1965 net na de Renault 1500 gelanceerd, welke later door het leven zou gaan als de Renault 16. De Renault 10 is de luxueuze variant van de Renault 8. Zijn debuut sneeuwde echter volledig onder door de iets eerder gelanceerde legendarische R16.
De lancering van de R10 was in September 1965. De R10 was bedoeld als de vervanging van de R8 Major, wat een luxe uitvoering was van de standaard R8. Hij krijgt dan ook de zelfde 1108cc motor mee van de R8 Major. De overige modellen van de R8 blijven naast de R10 in productie, de R8 Major stopt.
Vlak daarvoor was de Renault 16 gelanceerd, welke als ruimtewonder werd gezien. De R10 was bedoeld voor het praktisch denkende meer conventionele publiek, waar de bijzonder gelijnde R16 toch wel erg vooruitstrevend voor was.
Hoewel de gelijkenissen met de R8 sprekend waren, zijn er toch verschillen, zoals een langer en strakker front en een langere achterzijde, welke anders vormgegeven is. Daarbij is de auto zo’n 4cm breder, en in de achteruitkijkspiegel kon je de achteropkomende R10 herkennen aan de gebogen bumper aan de voorzijde.
Intern kreeg de R10 enkele comfort verhogende zaken mee, zoals neerklapbare leuningen en armsteunen
Technisch maakte Renault met de R10 ook een flinke sprong voorwaarts ten opzichte van andere auto’s in die tijd. De wagen was voorzien van vier Lockheed schijfremmen. Tevens ontbrak door de achterin liggende motor de transmissie tunnel, waardoor de interieurruimte toenam. Bijzonder te spreken was men over het geluidsniveau van de wagen, door verregaande geluidisolatie was de wagen voor zijn tijd bijzonder stil.
Vanaf 1966 werd de R10 leverbaar met een automatische transmissie welke met een poederkoppeling werkt. De eerste generatie’s van de R10, welke nog vaak de “Major” genoemd werd, bleef twee jaar ongewijzigd in productie tot 1967.
In (wederom) September 1967 volgt een herziene versie, waarbij het front en de achterzijde worden gewijzigd. De vernieuwde R10 is dan te onderschijden van de ‘oude’ R10 door meer vierkante lichtunits aan de voorzijde, ten opzichte van de ronde exemplaren van de eerste generatie. De gebogen voorbumper blijft, maar wordt nu voorzien van rubber stootkussentjes. Verder past Renault aan de binnen- en buitenzijde nog enkele detailwijzigingen toe waardoor de tweede generatie een iets zakelijker karakter krijgt.
In 1969 maakt de 1108cc motor plaats voor de zeer betrouwbare gebleken 1289cc motor die was ontwikkeld voor de Renault 12. De Renault 12 is de beoogde opvolger van de R10. De productie van de Renault 10 stopte eind Oktober 1971. Met deze productiestop wordt een succesvolle periode afgesloten. De Renault 10 was zes jaar in productie, en er werden er uiteindelijk 687.674 exemplaren van gebouwd.
September 2015 werden de nog steeds rijdende Renault 10 vijftig jaar … !
Een beetje knappe Renault 10 kost thans zo tussen de 5.000 en de 6.500 euro.