‘INCIT-EV’-project: Innoverende oplossingen voor elektrisch opladen binnenkort getest in Europa
-
Het ‘INCIT-EV[1]‘-project heeft als doel de ontwikkeling van elektrische mobiliteit in Europa te stimuleren via proeven op het terrein.
-
7 innoverende oplaadtechnologieën voor elektrische voertuigen zullen getest worden op geselecteerde locaties in Europa.
-
Groupe Renault coördineert het initiatief, dat gesteund wordt door de Europese Commissie in het kader van een projectvoorstel voor het Europese programma Horizon 2020.
Groupe Renault maakt de officiële lancering bekend van het ‘INCIT-EV’-project, samen met 32 partners in Europa.
Het project wil elektrische mobiliteit promoten door middel van op de gebruiker gefocuste proeven rond innoverende technologieën voor het opladen van elektrische voertuigen.
7 geteste gebruikscases in Europa
Het ‘INCIT-EV’-project, dat 48 maanden loopt van januari 2020 tot december 2023, omvat twee grote fasen:
- een studiefase waarin de behoeften en vereisten van de consument onderzocht worden, gevolgd vanaf april 2020 door een studie van de oplaadtechnologieën en hun integratie in de infrastructuur;
- een demofase van 7 technologieën op verschillende locaties, vanaf de tweede helft van 2022 tot het einde van het project:
– een systeem voor dynamisch opladen via inductie voor de stad in Parijs (Frankrijk);
– systemen voor opladen met hoog vermogen rond Tallinn (Estland);
– geoptimaliseerde bidirectionele ‘smart charging’ in Amsterdam en Utrecht (Nederland);
– een systeem voor dynamisch opladen via inductie voor de zones ‘buiten de stad’/’long range’ in Versailles (Frankrijk);
– een oplaadhub op een parking voor deelvoertuigen in de rand van Turijn (Italië);
– een bidirectioneel systeem voor opladen met laag vermogen (ook voor tweewielers) en een statisch inductief
oplaadsysteem op de taxirijstroken van de luchthaven en het centraal station van Zaragoza (Spanje).
Een project met Europese dimensie en Groupe Renault als initiatiefnemer
Om in te spelen op de nood om oplaadtechnologieën – zoals de CDC-technologie (Contactless Dynamic Charging)[2] – in reële omstandigheden te testen en een structuur te creëren voor het ecosysteem als geheel, diende Groupe Renault zijn kandidatuur in voor een projectvoorstel van de Europese Commissie.
In dat kader richtte de groep een consortium op. Een dertigtal industriële ondernemingen, universiteiten, instituten, steden, start-ups en kmo’s sloten zich aan bij het initiatief, met als gemeenschappelijke wens elektrische mobiliteit in Europa te promoten via op de gebruikers van elektrische voertuigen gefocuste proeven.
Met de sterke klantgerichte aanpak wil men een nieuw ecosysteem uitbouwen en oplaadtechnologieën ontwikkelen die eenvoudig geïmplementeerd kunnen worden om de verdere ontwikkeling van elektrische mobiliteit in Europa te stimuleren.
“Als pionier van elektrische voertuigen in Europa geniet Groupe Renault erkenning als innoverende onderneming die de klant centraal plaatst”, aldus Xavier Serrier, projectleider oplaadsystemen voor elektrische voertuigen bij de Direction de la Recherche van Groupe Renault. “Het ‘INCIT-EV’-project waartoe we het initiatief hebben genomen, is een grote, op gebruikers gefocuste demo op continentale schaal van oplaadoplossingen voor de stad en de lange afstand. Het doel ervan is de uitrol van de elektrische auto in Europa te stimuleren.”
De 33 leden van het consortium, die gevestigd zijn in Duitsland, Estland, Frankrijk, Italië, Nederland, Slovenië, Spanje en Turkije, zijn de volgende:
ATOS SPAIN SA, AVERE France, Ayuntamiento de Zaragoza, BIT&BRAIN technologies SL, Bursa Buyuksehir Belediyesi, COLAS SA, Commune de Paris, Comune di TORINO, Eesti Energia Aktsiaselts, ELES d.o.o. Sistemski operater prenosnega elektroenegetskega omrezja, ENEDIS, EUROVIA Management, EV charged B.V., Vedecom Fondation Partenariale MOV’EOTEC, Fondazione LINKS – Leading Innovation & Knowledge for Society, FPT INDUSTRIAL SPA, Fundación CIRCE Centro de Investigación de Recursos y Consumos Energéticos, GREENFLUX Assets B.V., Groupe RENAULT, IDNE0 Technologies SAU, Ingeneria y Técnica del Transporte TRIA SA, Institut Français des Sciences et Technologies des Transports, de l’Aménagement et des Réseaux, IREN SPA, Pitpoint EV B.V., Politecnico di Torino, PRIMA ELECTRO SPA, Province Noord-Holland MRAE, PSA ID, QI ENERGY ASSESSMENT SL, Red Eléctrica de España S.A.U., Stadwerke Nordeney GMBH, Univerza V Ljubljani, We Drive Solar.
Een project ondersteund door de Europese Commissie
Het ‘INCIT-EV’-project krijgt fondsen van het kaderprogramma voor onderzoek en innovatie Horizon 2020 van de Europese Unie via subsidieovereenkomst nr. 875683.
Groupe Renault is zowel de oprichter als de coördinator van het consortium voor het ‘INCIT-EV’-project. In die capaciteit is Groupe Renault de interface tussen de Europese Commissie en alle partners, en ziet Groupe Renault toe op de technische ontwikkeling, het budget en de planning.
Over Groupe Renault
Groupe Renault, autoconstructeur sinds 1898, is een internationale groep die in 134 landen aanwezig is en in 2018 bijna 3,9 miljoen voertuigen verkocht. Groupe Renault telt vandaag ruim 180.000 medewerkers en beschikt wereldwijd over 36 productievestigingen en 12.700 verkooppunten.
Om de grote technologische uitdagingen van de toekomst aan te gaan en een strategie van rendabele groei te voeren, steunt Groupe Renault op haar internationale ontwikkeling. Groupe Renault zet in op de complementariteit van haar vijf merken (Renault, Dacia, Renault Samsung Motors, Alpine en LADA), elektrische voertuigen, en haar unieke alliantie met Nissan en Mitsubishi Motors. Met een 100% Renault-team in het Wereldkampioenschap Formule 1 sinds 2016 is de autosport een uithangbord voor de innovatie en de naamsbekendheid van Renault.
[1] Large demonstratIoN of user CentrIc urban and long-range charging solutions to boosT an engaging deployment of Electric Vehicles in Europe
[2] Met de CDC-technologie (Contactless Dynamic Charging), die ontwikkeld werd in 2018 door Groupe Renault in samenwerking met Vedecom, kunnen elektrische voertuigen zich contactloos tijdens het rijden opladen op wegen die daarvoor zijn uitgerust.