Renault introduceert nieuwe generatie benzinemotoren in Scénic en Grand Scénic
- Nieuwe generatie turbobenzinemotoren in samenwerking ontwikkeld door Alliantie met Daimler
- Rijplezier ingrijpend verhoogd terwijl verbruik en CO2-emissies zijn verlaagd
- Nieuwe motor in drie vermogensvarianten leverbaar in Scénic en Grand Scénic: Energy TCe 115 met handmatig te bedienen versnellingsbak, en Energy TCe 140 met zowel handmatig te bedienen als automatische EDC-versnellingsbak en Energy TCe 160 met automatische EDC-versnellingsbak
- Nieuwe motoren in loop van 2018 ook in andere modellen van Renault-gamma geïntroduceerd
SCHIPHOL-RIJK – Renault introduceert een nieuwe turbobenzinemotor met directe brandstofinspuiting. Deze motor is het resultaat van de samenwerking van de Alliantie met Daimler. De Renault Scénic en Grand Scénic zijn de eerste modellen waarin de nieuwe Energy TCe-motor leverbaar is. Vanaf 2018 wordt die ook leverbaar in andere modellen van Renault. De nieuwe motor biedt meer rijplezier, met meer trekkracht over een breder toerenbereik, terwijl verbruik en uitstoot zijn verlaagd.
‘Onze nieuwe benzinemotor bevat alle expertise van de ingenieurs van Groupe Renault, de Alliantie en onze partner Daimler. De motor is meer dan 40.000 uur getest en voldoet aan de kwaliteitseisen van zowel de Alliantie als van Daimler. Vergeleken met de Energy TCe 130 levert de nieuwe Energy TCe 140 35 Nm extra maximumkoppel over een breder toerengebied, namelijk van 1.500 tot 3.500 t.p.m.’, vertelt Philippe Brunet, Alliance Global VP – Powertrain & Electric Vehicles.
De nieuwe motor, te combineren met zowel handmatig te bedienen als automatische EDC-versnellingsbak met dubbele koppeling, is er in vermogensvarianten van 115 tot 160 pk (85 tot 118 kW). Diverse innovaties van de Alliantie zijn in de motor geïntegreerd, zoals Bore Spray Coating: een coating voor de cilinders die ontwikkeld is voor de motor van de Nissan GT-R. Deze coating verbetert de efficiency doordat het de frictie verlaagt en de warmteoverdracht bevordert. Andere technieken die het rijplezier verhogen en het verbruik en de CO2-emissie verlagen, zijn de verhoging van de brandstofinspuitdruk met 250 bar en het specifieke design van de verbrandingskamers dat het brandstofluchtmengsel verder optimaliseert. Verder bedient ‘Dual Variable Timing Camshaft’-techniek de in- en uitlaatkleppen op basis van de belasting van de motor. Het resultaat is meer trekkracht bij lage toerentallen en een meer lineaire ontwikkeling van het koppel bij hoge toerentallen. Dat zorgt voor een beduidend beter rijcomfort en een snellere respons in het middentoerengebied.
Scénic en Grand Scénic met nieuwe motor binnenkort te bestellen
De Renault Scénic en Grand Scénic zijn de eerste modellen die leverbaar zijn met de nieuwe benzinemotor. Die wordt overigens geproduceerd in de Renault-fabriek in het Spaanse Valladolid. De Energy TCe 160-motor heeft een maximumkoppel van 270 Nm in combinatie met een automatische EDC-versnellingsbak. Bestellen van de Scénic en Grand Scénic met de nieuwe turbobenzinemotor is binnenkort mogelijk. Dan worden ook de prijzen bekend gemaakt. Levering aan klanten begint naar verwachting medio maart 2018.
Technical data
|
Energy TCe 115 |
Energy TCe 140 |
Energy TCe 140 EDC |
||||||
Scénic |
Grand Scénic (5 seats) |
Grand Scénic (7 seats) |
Scénic |
Grand Scénic (5 seats) |
Grand Scénic (7 seats) |
Scénic |
Grand Scénic (5 seats) |
Grand Scénic (7 seats) |
|
Transmission |
6-speed manual |
6-speed manual |
7-speed EDC automatic |
||||||
Cubic capacity (cc) |
1,330 |
1,330 |
1,330 |
||||||
Maximum power kW EEC (hp) at (rpm) |
85 (115) / 4,500 |
103 (140) / 5,000 |
103 (140) / 5,000 |
||||||
Maximum torque (Nm) at (rpm) |
220 / 1,500 |
240 / 1,600 |
240 / 1,600 |
||||||
Top speed (kph) |
182 |
179 |
179 |
195 |
192 |
192 |
195 |
192 |
192 |
Standstill – 1,000m (s) |
32.6 |
32.8 |
33.2 |
31 |
31.1 |
31.4 |
31.9 |
32.8 |
33 |
0-100kph (s) |
11.3 |
11.5 |
11.7 |
10.1 |
10.1 |
10.3 |
10.2 |
10.4 |
10.5 |
NEDC combined-cycle fuel consumption (litres/100km) |
5.4 |
5.6 |
5.6 |
5.4 |
5.6 |
5.6 |
5.4 |
5.5 |
5.5 |
NEDC combined-cycle CO2 emissions (g/km) |
122 |
125 |
125 |
122 |
125 |
125 |
122 |
124 |
124 |
|
Energy TCe 160 EDC |
||
Scénic |
Grand Scénic (5 seats) |
Grand Scénic (7 seats) |
|
Transmission |
7-speed EDC automatic |
||
Cubic capacity (cc) |
1,330 |
||
Maximum power kW EEC (hp) at (rpm) |
120 (160) / 5,500 |
||
Maximum torque (Nm) at (rpm) |
270 / 1,800 |
||
Top speed (kph) |
200 |
197 |
197 |
Standstill – 1,000m (s) |
30.5 |
30.8 |
31 |
0-100kph (s) |
9.1 |
9.2 |
9.3 |
NEDC combined-cycle fuel consumption (litres/100km) |
5.4 |
5.5 |
5.5 |
NEDC combined-cycle CO2 emissions (g/km) |
122 |
124 |
124 |