Renault rolt batterij upgrade voor ZOE uit in NL
Vrijdag 18 augustus zijn de eerste klanten Renault ZOE met 22kWh batterij voorzien van de upgrade met een 40kWh batterij.! De upgrade is voorspoedig verlopen; de werkzaamheden werden in 1 dag afgerond tezamen met regulier onderhoud bij Renault dealer Segerink&Wolbers in Apeldoorn.
Bij de introductie van de ZOE met de grote 40kWh batterij in september 2016 werd al melding gemaakt dat een upgrade van de oudere modellen tot de mogelijkheden zou behoren. Het heeft uiteindelijk tot augustus 2017 geduurd tot dit uiteindelijk een feit was. De nieuwe ZOE is een gewilde EV en de eerste batterijen gaan in de nieuwe modellen. Renault’s partner LG Chem is een nieuwe fabriek in Polen aan het bouwen en die fabriek moet vanaf de 2e helft van 2017 soelaas bieden voor de vraag naar de nieuwe batterijen in nieuwe modellen en voor de upgrade. Vooralsnog is er een gelimiteerde beschikbaarheid voor de upgrade en Renault bepaalt wanneer wie in aanmerking komt voor de upgrade. Veel ZOE liefhebbers van het eerste uur moeten nog even geduld hebben, maar goed voor ons is dat Nederland de pilot trekt.
Eind juli zijn 5 personen, waaronder 4 RenaultForum-leden, benaderd door RNL om als pilot de eerste 5 upgrades te laten uitvoeren. Met deze pilot wordt de techniek en het logistieke proces getoetst. De eerste upgrade is dus nu een feit, de andere 4 upgrades worden binnen 2 weken uitgevoerd. Alles begint met de inspectie van de huidige batterij.
Na goedkeuring volgt het nodige papierwerk en wordt de order in gang gezet. De batterij vervanging op zichzelf is dankzij het “quick-drop” ontwerp van de batterij een redelijk eenvoudige handeling. Daarna volgt het upgraden van de software van diverse componenten en dat is een tijdrovende klus. De upgrade heeft een all-in prijskaartje van €3.500,00. Het huidige batterij huurcontract wordt afgesloten en afgekocht, een nieuw batterij huurcontract wordt afgesloten. Er wordt dus geen batterij gekocht voor deze prijs. Met de nieuwe batterij komt de optie om een huurcontract voor ongelimiteerd aantal km’s af te sluiten.
De nieuwe batterij geeft natuurlijk een groter bereik. Reanult bezweert dat het bereik lager zal liggen dan het bereik dat voor de nieuwe Q90 en R90 modellen wordt geadverteerd. Dat mag theoretisch zo zijn, in praktijk verwachten we geen grote verschillen: 400km voor de R (semi-snellaad variant) en 370km voor de Q (snellaad variant). Dit zijn zogenaamde NEDC (=laboratorium) waarden; in de praktijk haal je dat bereik niet. EV-database.nl geeft een mooi beeld van de realistisch haalbare bereiken. De eigenaren van de eerste lichting Renault ZOE’s zijn er blij mee blijkt, want de animo voor de upgrade is groot.
Snelladen met de grotere 40kWh batterij gaat minder snel dan met de 22kWh. Met het grotere bereik is echter (snel)laden steeds minder noodzakelijk. Normaliter is dit nieuwe grotere bereik voldoende om een dag mee te rijden, tijdens de nacht laad de ZOE zich weer vol voor een nieuwe dag. Gezien de gemiddelde Nederlander iets van 39km naar zijn werk rijd en de niet-zo-gemiddelde Nederlander de 100km ook niet haalt, kan met dit bereik de zogenaamde “range anxiety” tijdens het woon-werk verkeer als opgelost worden beschouwd. ICE rijdend Nederland moet nog wennen aan het fenomeen dat de pomp in het geval van een EV gewoon aan huis staat. Het wapenfeit 1000km met een tank te rijden is dus irrelevant, EV-rijders starten elke ochtend met een volle tank en komen met dit bereik de dag prima door.
Het is prachtig dat Renault, de EV-rijders van het eerste uur deze upgrade optie bied in een markt die zich snel ontwikkelt en waarbij technieken snel verouderen. Het komt met een prijs, maar daarvoor gaat de ZOE weer een paar jaartjes mee. De Renault ZOE stamt uit 2013 en inderdaad ontbreken er wat toeters en bellen die vandaag de dag steeds meer gemeengoed worden, maar de basics zijn aanwezig en maken de ZOE een aantrekkelijke laagdrempelige EV.
Houd de vorderingen van de batterijwissel in het oog en bezoek het topic Batterijwissel op het ReanultForum.