donderdag, november 21, 2024
Auto nieuws

Nooit meer gladde banden, of lege… autoband vernieuwt zichzelf

Als het aan bandenfabrikant GoodYear ligt, verkopen ze voortaan nog maar 1 setje banden per voertuig voor de gehele levensduur van dat voertuig en daarna ‘refills’. Hoe dat dan in zijn werk gaat?

De bandenfabrikant werkt aan een band die zichzelf tijdens het rijden continue vernieuwt. De band met de spannende (punt intended) naam ReCharge Concept, ontwikkeld voor de elektrische voertuigen markt, moet ervoor zorgen dat je nooit meer nieuwe banden hoeft te kopen, tenzij je natuurlijk liever een band van een ander merk hebt misschien.

In de band zijn capsules geïntegreerd waarin zich een vloeistof bevindt die ervoor zorgt dat het loopvlak zichzelf kan herstellen. Na verloop van tijd zou de band zich zelfs aanpassen aan variabelen zoals weersomstandigheden, staat van het wegdek of zelfs aan de rijstijl van de bestuurder.

Daarnaast zou de band van de toekomst  opgebouwd worden uit biologisch materiaal. De op spinrag geïnspireerde vezels moeten de band behalve sterk en slijtvast ook duurzaam en 100 procent milieuvriendelijk afbreekbaar maken. Daarnaast wil GoodYear met behulp van artificiële intelligentie een profiel van de bestuurder opbouwen, zodat elke klant een vloeistofsamenstelling krijgt die bij de rijstijl en rij-omstandigheden van de betreffende klant past.

Goed afgekeken van printerfabrikanten?

De band vervangen is dus niet meer nodig in principe, maar de vloeistof samenstelling in capsules is een ander verhaal. Het vervangen van de capsules moet eenvoudig en makkelijk gaan. Omwisselen naar winterbanden is dan ook een kwestie van een andere capsule met een andere vloeistofsamenstelling in de ‘houder’  draaien.
Ook autopech door een lekke band behoort volgens GoodYear tot het verleden.

Wanneer (en -of-) de band op de markt komt, is niet bekend. Ook is niet bekend of automobilisten wel open staan voor een dergelijke wending op bandengebied. Te denken valt aan wat printerfabrikanten doen; overspoel de markt met (te-) goedkope printers, haal vervolgens je slag binnen via (te-)dure merkgebonden inkt. Of de consument hier weer voor gaat vallen, valt te bezien, als de band het concept stadium überhaupt doorkomt.

 

 

#Erik Kouwenhoven – AD  #Ed de Graef – KwikFit

Avatar foto

gast blogger

Dit stukje is geschreven door een gastblogger. Ook gastbloggen voor Renaultforum? Dat kan zowel onder uw eigen naaam als een pseudoniem. Kijk via 'CONTACT' en 'bloggen voor Renaultforum' Wij zien uw stukje graag tegemoet. Zowel gratis stukjes als tegen een vergoeding (wanneer en indien geplaatst) zijn welkom.

Een gedachte over “Nooit meer gladde banden, of lege… autoband vernieuwt zichzelf

  • Patrick Abbema

    …een burnout zal nooit meer hetzelfde zijn…. :-))

    Beantwoorden

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *