dinsdag, december 3, 2024
modelRenault nieuwsZ.E. Zero EmisionZoe

Meer rijplezier voor ZOE met nieuwe R110-motor

  • Renault lanceert een nieuwe elektrische motor van 80 kW, die ZOE mag inwijden.
  • De motor geeft ZOE extra brio en veelzijdigheid buiten de stad.
  • De versie 2018 van ZOE brengt ook een nieuwe exclusieve koetswerkkleur.

 Renault lanceert de R110, een nieuwe elektrische motor. Versie 2018 van ZOE, de meest verkochte elektrische wagen in Europa, krijgt als eerste de nieuwe 80 kW sterke motor, die het model extra vermogen en nog meer rijplezier bezorgt. De R110 heeft dezelfde afmetingen en hetzelfde gewicht als zijn voorganger, de R90, maar ontwikkelt 12 kW extra. De bestuurder profiteert door een groter acceleratievermogen op snelle verbindingswegen en de autosnelweg, met een bijna 2 seconden snellere acceleratie van 80 naar 120 km/u. Die aanzienlijke verbetering van de hernemingen verhoogt het rijcomfort bij kruissnelheid en maakt het mogelijk het maximum te halen uit het grote rijbereik van ZOE.  Van de R90-motor, waarvan hij is afgeleid, behoudt de R110 het dynamische karakter in de lage toeren dankzij een maximumkoppel van 225 Nm dat in een fractie van een seconde beschikbaar is, en de ZOE nog altijd even vinnig maakt in de stad.

Dankzij het hogere vermogen krijgt ZOE extra brio en veelzijdigheid buiten de stad. De bestuurder profiteert zo voluit van het rijplezier en het rijbereik van ZOE, dat het grootste is van alle voor het grote publiek toegankelijke elektrische wagens op de markt,” verklaarde Elisabeth Delval, Directeur de Programme Adjoint Renault ZOE.

De R110 bouwt voort op de knowhow van Renault op de markt van de elektrische voertuigen

Renault, de leider op de markt van de elektrische voertuigen in Europa, bevestigt nogmaals zijn strategie rond de ontwikkeling en productie van elektrische motoren en versterkt zijn knowhow ter zake. De R110 is een verdere evolutie van de R90-motor, werd volledig ontwikkeld door Renault en wordt in Frankrijk geproduceerd.

Hij is het resultaat van het werk van de ingenieurs uit het Technocentre in het Franse departement Yvelines en uit de fabriek van Cléon in Seine Maritime, waar hij geproduceerd wordt. De R110 werd op slechts twee jaar tijd ontwikkeld en krijgt een aantal nieuwigheden in de motor zelf en de vermogenselektronica mee, die 12 kW extra vermogen opleveren ondanks ongewijzigde afmetingen en hetzelfde gewicht. Hij behoudt bovendien de uitstekende energie-efficiëntie van de R90.

Met de R110 zijn er nu vijf varianten van de elektrische motor van Renault (44 kW, 57 kW, 60 kW, 68 kW en 80 kW) en wordt die nu ingebouwd in vier modellen: Kangoo Z.E., Master Z.E. en ZOE voor Renault, en de smart electric drive voor Daimler.

Een nieuwe, sterkere look

2018 – Renault ZOE Blueberry

Versie 2018 van ZOE staat ook voor een verfijnde en trendy look, met de nieuwe koetswerkkleur “Blueberry Paars”, een donkerpaarse metaalkleur. Voor de versie “LIMITED” is een nieuw Blueberry Paars Pack beschikbaar. Dat exclusief voor ZOE ontwikkelde pack combineert de koetswerkkleur Blueberry Paars met in dezelfde kleur uitgevoerde elementen in het interieur, zoals de sierlijst op het dashboard, de ringen rond de verluchtingsmonden, de sierstrip rond de voet van de versnellingspook, de omlijsting van de luidsprekers, en de stiknaden en de stof van de zetels.

De R110-motor en de kleur Blueberry Paars kunnen vanaf maart 2018 besteld worden in het Belgische en Luxemburgse Renault-net.

De R110: de eerste elektrische motor van Renault die gehomologeerd wordt volgens het WLTP-protocol

De nieuwe R110-motor zal gehomologeerd worden volgens het WLTP-protocol (Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedure), dat sinds 1 september 2017 geleidelijk aan van kracht wordt in Europa en het NEDC-protocol vervangt. Het nieuwe protocol is strenger en wil de homologatie en het gebruik in reële rijomstandigheden dichter bij elkaar brengen. Voor elektrische voertuigen meet het het rijbereik in kilometer. De nieuwe testcyclus gebeurt op testbanken, is langer, omvat meer fasen, en wordt uitgevoerd bij hogere snelheden en met snellere acceleraties. Het gehomologeerde rijbereik is daardoor korter en benadert beter het rijbereik in reële rijomstandigheden. Ondanks de gewijzigde homologatieprocedure blijft het reële rijbereik van ZOE onveranderd op 300 km bij gebruik in en rond de stad.

De WLTP-homologatie van de R110-motor is nog aan de gang. De resultaten van de eerste tests volgens het nieuwe WLTP-homologatieprotocol (circa 300 km) bevestigen het aangekondigde reële rijbereik.

2018 – Renault ZOE Blueberry

ZOE is de meest verkochte elektrische wagen in Europa

– ZOE is al voor het 3de opeenvolgende jaar het meest verkochte elektrische voertuig in Europa*

– In Frankrijk is meer dan de helft van de verkochte elektrische voertuigen een ZOE*

– Tot dusver werden bijna 100.000 ZOE’s geproduceerd in de Renault-fabriek in Flins en wereldwijd verkocht

– Sinds zijn lancering werden elk jaar meer ZOE’s verkocht*

– In 2017 steeg de verkoop van ZOE met 44% t.o.v. het jaar ervoor

* Cijfers op 31/12/2017

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *